Wednesday, February 16, 2011

Adakah Aku?

"eh, kau tahu tak Misha Omar ada partner lain?"
Gosip-gosip sana-sini kedengaran.....
"huhhh!!!" hatiku mengeluh...
sememangnya aku tidak menyukai persekitaran ini....
Kerana ia mengaggu emosi ana untuk membaca buku...
namun setelah beberapa minit....
Kelas seperti biasa terdiam sebaik sahaja Cikgu Qayyum yang terkenal dengan sikap garangnya....
seperti harimau itu..
Tiba-tiba mataku terancap kepada budak di belakang Cikgu Qayyum
yang berpakaian agak kemas dan segak
'budak baru tu, erk! alamak...aku yang kena ni' desis hatiku hal ini demikian kerana, hanya disebelah ku sahaja kerusi kosang...
"ok, hari ini kita ada pelajar baru.... namanya Fawas... " terang cikgu Qayyum kepada murid-murid
"Fawas awak duduk di sebelah Fadhilah..." sambung Cikgu Qayyum lagi...
'alamak ai..... siap kau budak kalau jenis kecoh, aku belasah kau' desis hatiku.

"Fadhilah awak ok tak duduk sebelah Fawas? saya tanya banyak kali... awak sempat berangan lagii" kata-kata Cikgu Qayyum memecah keheninganku.
Hampir semua pelajar ketawa kecil melihatku
"baik cikgu!" kataku dengan senyum plastik murah yang boleh terdapat di supermarket atau kedai-kedai berhampiran
"assalamualaikum nama saya Fawas" dia memulakan perkenalan sebaik tiba di tempatnya.
"ya, waalaikumusalam... saya Fadhilah..." aku membalas dengan sedaya upaya memaniskan muka.

'alamak.... libray dah tutup ke? sape duty hari ini? awat cek tak tau naaaa??' hatiku membebel - bebel seperti murai tercabut ekornya. aku memandang di luar pintu libray kaca dengan perasaan sedih...
dan sememangnya aku ulat buku.. memang mukaku setiap kali berada di libray, seperti sudah di gam dan di cop!
"Nak pinjam buku ke? dah tutup awal lah sebab besok ada kempen anti dadah,, so, tutup buat sementara waktu.... "
tiba-tiba satu suara seperti aku kenal kedengaran... namun tidak aku endahkan... kerana dapat memandang buku kat dalam tu pun jadilah...
"hurm...anyway, kat rumah saya pun ada buku, boleh tahan banyak... kakak saya pun banyak kumpul koleksi novel"
pantas aku pusing ke belakang mendengar tawaran yang menarik lebih menarik daripada pertandingn gores dan menang 
"nak-nak!" aku cepat "mengecop" dulu... dan tetapi.....gerangannya Fawas rupanya...
"Siapa nak bagi pinjam? orang cakap je..." jawapnya dalam nada selamba..
"tidak mengapalah macam itu" kataku dalam nada merajuk.
"ala-ala intan payung...kanda berguarau sahaja lah dinda..." katanya dengan senyuman menghasi bibir..
aku agak tergamam sebenarnya melihat senyumnya yang ikhlas tambahan kata-katanya...
"weekkkk" aku menjelir bibir menahan senyuman geli hati.
"tak nak pinjam sudah lah..." katanya seperti hendak pergi.
dengan cepat aku menahan "ok-ok nak-nak!" jawapku.
"Yeszaaa....menang!! hahahah" katanya sambil ketawa yang comel..
"asyik nak menang je....ambil lah menang tu" kataku sambil menghempuknya menggunakan
buku ditangan
"awwww,,,, sakit u...." katanya sambil saja-saja berkelakuan pondan sakit.
"hahaahaha" aku terhibur dengan gelagatnya..
Sejak hari itu, aku yang tiada kawan kerana asyik berkawan dengan buku kini mempunyai Fawas yang sudah menjadi kawan hiburku..

Namun......
dalam kegurauan itu, tanpa kami sedari, ada sepasang mata yang memandang dengan hasrat dengki..
dan dengan mulut terkumat-kamit menyumpah- nyumpah melihat kegembiraan kami...

No comments: